Ce rol are radiatorul?

Sunt convins că atunci când ai trecut pe lângă un accident ai văzut că sub mașinile implicate în eveniment se află lichide. În tamponările ușoare, că despre ele vorbesc, acel lichid pe care îl vezi tu nu e nici ulei și nici carburant, ci este lichidul de răcire folosit de radiatorul mașinii. 

Acum că am ajuns la această componentă, trebuie să-ți spun că ea face parte din instalatia de răcire a motorului și are ca scop transferul și răcirea lichidului care circulă prin motor. 

Cum are loc acest proces? Simplu. În timpul funcționării, toate procesele care au loc în interiorul motorului generează căldură. Motorul este făcut să funcționeze optim între anumite intervale de temperatură, iar pentru a le menține, producătorii au montat această instalație de răcire, a cărei punct principal se numește radiator. 

Lichidul de răcire (probabil îl știi și după denumirea de antigel) are un traseu intern prin care preia căldura degajată și generată de motor. De aici, lichidul va merge către radiator, iar radiatorul va fi cel care va răci lichidul. Ciclul se continuă, iar astfel motorul funcționează în parametri corespunzători. 

Nu mai are rost să-ți descri un radiator pentru că sunt convins că ai văzut până acum unul. La interior descris un traseu șerpuit (de du-te-vino) iar ce vezi tu la exterior au lamele dispuse orizonal sau vertical, prin intermediul cărora are loc transferul de căldură de la lichidul de răcire către mediul ambiental.

De asemenea, în spatele radiatorului există și un ventilator care va facilita acest schimb de căldură între lichidul de răcire, radiator și mediul ambiental. 

Ce probleme pot apărea? În primul rând, obiectele de dimensiuni mai mari (fruze, crenguțe, insecte) pot fi lovite și se pot fixa pe acele lamele și astfel se va diminua transferul de căldură. Desigur, una, două "pete" de genul ăsta nu vor pune probleme, însă dacă apar mai multe s-ar putea ca cu timpul radiatorul să nu-și mai facă treaba corespunzător. 

De asemenea, radiatorul se poate înfunda din cauza depunerilor de lichid. Asta se întâmplă în cazul mașinilor al căror radiator nu a fost înlocuit de foarte mult timp. Nu există un timp anume pentru înlocuirea radiatorului, însă o poți face o dată la 4-5 ani. 

O altă problemă care poate apărea este acumularea de rugină. Cu timpul, rugina poate distruge complet lamelele și serpentinele interioare, ceea ce duce la pierderi de lichid. Odată cu aceste pierderi are loc o răcire a motorului ineficientă, iar cu timpul poate duce chiar la supraîncălzirea motorului. N-are rost să-ți spun ce se poate întâmpla dacă ai de gând să mergi cu o mașină al cărei sistem de răcire nu funcționează deloc. 

Pentru înlocuirea radiatorului îți recomand să mergi într-un service. Evită să o faci tu în fața blocului sau în garaj. Nu de alta, dar piesa în sine este una destul de scumpă și nu cred că ai vrea s-o uzezi greșit.