În ultimii ani, producătorii au introdus o mulțime de sisteme de siguranță și de confort pe mașinile de serie. Iar pentru a putea ține în viață aceste noi tehnologii, bateriile auto au evoluat. Nu mai sunt doar clasicele plumb-acid pe care le știai de la modelele Dacia vechi, ci acum sunt baterii care trebuie să reziste unor cicluri de încărcare și mai dese, dar și unor descărcări mai rapide. De aceea, bateriile auto au evoluat mult în ultima perioadă, iar alegerile clienților pot fi mai dificile. În plus, nu uita că deși specificațiile generale ale unor baterii sunt aproape identice, ține cont și de calitatea fabricației.
Știu că pe piață găsești baterii ieftine și baterii scumpe pe ale căror detalii generale vei găsi aceleași valori. Doar că nu uita că două baterii, spre exemplu, de 60 Ah, una ieftină și una scumpă, vor avea valori diferite de intensități ale curentului. Spre exemplu, bateria mai scumpă de 60 Ah poate oferi până la 640 A, în timp ce bateria ieftină ți-ar putea oferi doar 540 A. Iar această valoare va afecta, cu siguranță, pornirea la rece a motorului.
Pornirea la rece se măsoară la -17.8 grade Celsius pentru 30 de secunde. Iar diferențele de disponibilitate de resurse provine din structura diferită a bateriilor. La bateria mai scumpă, între plăcile de plumb vor apărea pereți din material armat cu fibră de sticlă care rețin acid sulfuric și reduc riscul stratificării acestuia. Altfel spus, elimină posibilele pierderi de energie. De cealaltă parte, bateriile mai ieftine nu au această tehnologie de fabricație, și de aici și diferența de intensitate oferită la pornirea la rece. De asemenea, structura bateriei mai scumpe va face față mai multor cicluri de încărcare/descărcare, ceea ce se traduce simplu, printr-un timp mai lung de utilizare.
Acum că am lămurit pe scurt diferențele majore dintre o baterie scumpă și una ieftină, să trecem la bateriile de tip AGM și cele EFB/AFB.
În general, aceste baterii sunt folosite la mașinile care folosesc sisteme start-stop (motorul mașinii se oprește și pornește automat).
Bateriile de tip EFB/AFB sunt cele mai slabe calitativ care pot fi instalate pe mașini cu sistem start-stop. Care e diferența dintre o baterie normală și una EFB/AFB? Pe scurt, plăcile încărcate pozitiv au și un strat de protecție din poliester care prelungește viața materialului. Cu alte cuvinte, bateria va rezista la și mai multe cicluri de încărcare/descărcare.
EFB provine de la Enhanced Flooded Battery, iar AFB provine de la Advanced Flooded Battery. Sunt acronime după care vei identifica aceste baterii mai bune.
Numele AGM provine de la Absorbant Glass Mat. Bateria dispune de element din fibră de sticlă cu structură celulară gândită pentru a reține acidul. În acest mod, producătorul bateriei va evita stratificarea gravitațională. De asemenea, rezistența mecanică a acestor tipuri de baterii este mult mai bună. Dacă mașina ta dispune de un sistem de recuperare a energiei și de un sistem start-stop, atunci bateria AGM este cea portivită. Sper că ați observat diferența dintre AGM și EFB/AFB. Dacă nu e clar, mai repet o dată. O baterie AGM va fi instalată într-un model care dispune și de un sistem de recuperare a energiei la frânare, adică o tehnologie care permite înmagazinarea energiei în momentul în care mașina frânează.
Acestea sunt cele trei mari tipuri de baterii pe care producătorii le folosesc în mașinile cu motoare cu ardere internă. Mașinile hibride, plug-in hibride și electrice, folosesc baterii auto asemănătăoare, însă cele care hrănesc motoarele electrice sunt complet diferite de cele plumb-acid. În general, acelea sunt baterii Litiu-Ion cu capacități de stocare mult mai mare care permite rularea 100% electrică a vehiculelor. Despre acele baterii vor discuta într-un episod viitor.