De mulți ani, industria auto a introdus în tehnologiile folosite pe motoare așa-numitele turbosuflante. Sau turbine, cum le știm pe scurt. Ce sunt și ce fac ele? Tot pe scurt o să-ți explic. O parte dintre gazele de evacuare sunt introduse în această turbină. Prin rotirea ei - la turații foarte mari - generează un flux de aer pe care îl introduce în motor. Practic, supraalimentează motorul astfel încât să ai mai multă putere. Așa s-a ajuns ca astăzi, motoarele cu trei cilindri și capacitate mică (de un litru, spre exemplu) să aibă puteri comparabile cu cele aspirate natural - adică fără supraalimentare - de cilindree mare și de generație veche.
Totuși, turbina este un accesoriu bine pus la punct și durata de viață este mai mare decât a motorului propriu-zis. Asta dacă ai grijă de ea.
Componentele turbinei sunt realizate cu toleranțe mici, iar din pricina turațiilor ridicate la care funcționează, se impune o echilibrare perfectă și un debit de ulei adecvat. Odată dereglată echilibrarea, e clar că turbina nu va mai funcționa corect și, la un moment dat, se va defecta. Iar costul reparației sau înlocuirii acesteia e destul de mare.
Pentru lubrifierea și răcirea componentelor turbinei, mecanismul folosește o pernă de ulei cu rol în reducerea frecărilor. Iar acest lucru este extrem de important.
Defecțiunile care pot apărea sunt determinate de diverși factori. Spre exemplu, un filtru de aer colmatat va obstrucționa admisia normală a aerului, iar asta duce la un dezechilibru a turbinei. Ce se întâmplă mai departe?
Uleiul e abosrbit în turbină și ars, ceea ce duce la depuneri pe pale. Cu timpul, acele depuneri dezechilibrează turbina și duc la o defecțiune majoră. Uleiul vechi nu asigură ungerea corectă a axului turbinei și cu timpul, impuritățile duc la distrugerea lagărului, implicit și a turbinei. Nivelul scăzut de ulei cauzează o gresare insuficientă și poate duce la calarea turbinei..
Cum faci să ai grijă de turbină?
După pornirea motorului așteaptă ca presiunea uleiului să se stabilizeze. Astfel, uleiul ajunge și la turbină, iar aceasta va funcționa corespunzător.
Turbina funcționează tot timpul, indiferent de turația motorului, însă doar într-un anumit interval de turații aceasta suplimentează aerul din admisie și duce la acea creștere a puterii. Utilizarea unui regim de turație mai mic va duce la depunerea de funingine pe palele turbinei, ceea ce duce la dezechilibrarea acesteia și ulterior la deteriorarea ei.
De fiecare dată când ai mers turat pentru o perioadă lungă de timp, nu opri motorul imediat. Turbina se încălzește, iar răcirea ei trebuie făcută treptat. Dacă tu vei opri motorul imediat, asta va duce la o răcire bruscă și, bineînțeles la deteriorarea ei.
Foto - pixabay