Rolul bujiilor într-un motor cu ardere internă

Sunt convins că ai auzit prin cercul tău de prieteni vorbindu-se despre bujii, dar parcă niciodată n-ai dat atenție subiectului. Dacă mă întrebi pe mine, nici nu prea ai multe de discutat în această privință. Și totuși, bujia este o componentă importantă fără de care motorul cu ardere internă nu ar putea funcționa. 

Dar nu-ți face griji că îți explic rapid care e treaba cu bujiile. În cazul unui motor pe benzină, bujiile sunt introduse în capul cilindrului, astfel încât, vârful acestora să ajungă în interiorul camerei de ardere. 

O bujie este formată dintr-un electrod central izolat cu porțelan și acoperit cu o carcasă metalică. La capătul care intră în camera de ardere se află un electrod lateral. 

Cum funcționează o bujie. Curentul cu voltaj mare este trimis de bobina de inducție printr-un cablu foarte bine izolat. Acest curent ajunge la electrodul bujiei care îl transportă de-a lungul acestei componente până la electrodul lateral. 

Dar transferul nu e așa simplu cum pare, întrucât cei doi electrozi ai bujiei nu sunt conectați. Iar curentul electric "sare" de la electrodul central la cel lateral, generând astfel scânteia care aprinde amestecul de aer și carburant din camera de ardere. Rezultatul acestui proces este o explozie care va genera împingerea pistonului, care la rândul lui produce lucru mecanic prin arborele cotit. 

Din cauza uzurii, cei doi electrozi ai bujiei își pot pierde caracteristicile, iar astfel, explozia să nu mai fie controlată perfect. În acest caz, motorul nu va mai funcționa normal. În general, o bujie care nu mai funcționează nu va mai aprinde acel amestec de aer și combustibil, iar motorul își va pierde echilibrul, ceea ce generează vibrații. E imposibil să nu le simți. 

Tot din cauza bujiilor defecte este posibil ca atunci când accelerezi, motorul să nu reacționeze așa cum știai și să simți cum viteza nu crește liniar. 

Tot din cauza bujiilor defecte apare și un consum de carburant mai mare. De ce? Întrucât amestecul aer - carburant nu arde corespunzător, motorul va munci mai mult pentru a încerca să ofere puterea cu care a fost înzestrat. Vei accelera mai puternic pentru a ajunge la viteza dorită, iar asta înseamnă consum în plus. 

Un alt efect al bujiilor defecte și al arderilor incomplete poate duce la apariția unui miros puternic în cabină. E un miros de sulf pe care îl vei simți rapid, în general imediat după pornirea motorului. 

Ce ai de făcut în cazul în care te confrunți cu una dintre problemele de mai sus? E foarte simplu: înlocuirea bujiilor. O poți face chiar tu, dar ai nevoie de o cheie specială pentru desfacerea bujiilor. În rest, e floare la ureche. 

Totuși, dacă bujiile nu au fost desfăcute și înlocuite de foarte mult timp, este posibil ca acestea să fie cumva "lipite" (nu lua termenul per se). Dacă simți că ele nu se desfac cu destulă ușurință, atunci mergi direct la un service înainte să faci daune mai mari.